Держана екологічна інспекція Придніпровського округу (Дніпропетровська та
Кіровоградська області) (далі - Інспекція) є міжрегіональним територіальним органом Державної
екологічної інспекції України (далі - Держекоінспекція) та їй підпорядковується.
Повноваження Інспекції
поширюються на території Дніпропетровської та Кіровоградської областей.
Основним завданням
Інспекції є реалізація повноважень Держекоінспекції у межах Дніпропетровської
та Кіровоградської областей.
Інспекція відповідно
до покладених завдань:
1. Узагальнює практику
застосування законодавства з питань, що належать до її компетенції, готує та
вносить в установленому порядку пропозиції до Держекоінспекції щодо його
вдосконалення;
2. Здійснює
державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних
органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади органами
місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень
органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно
від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та
особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог
законодавства:
1) про екологічну та
радіаційну безпеку, зокрема:
щодо виконання умов
висновків з оцінки впливу на довкілля;
у пунктах пропуску
через державний кордон і в зонах митного контролю на митній території України
під час імпорту, експорту та транзиту товарів і транспортних засобів, у тому
числі товарів (предметів) гуманітарної допомоги;
під час здійснення
операцій з металобрухтом;
2) про охорону земель, надр, зокрема щодо:
консервації
деградованих і малопродуктивних земель;
збереження
водно-болотних угідь;
виконання екологічних
вимог під час надання у власність і користування, зокрема в оренду, земельних
ділянок;
здійснення заходів із
запобігання забрудненню земель хімічними і радіоактивними речовинами,
відходами, стічними водами;
додержання режиму
використання земель природно-заповідного та іншого природоохоронного
призначення, а також територій, що підлягають особливій охороні;
додержання екологічних
нормативів з питань використання та охорони земель;
ведення будівельних,
днопоглиблювальних робіт, видобування піску і гравію, прокладення кабелів,
трубопроводів та інших комунікацій на землях водного фонду;
установлення та
використання водоохоронних зон і прибережних захисних смуг, а також додержання
режиму використання їх територій;
3) про охорону,
раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів, зокрема щодо:
виконання державних
цільових, міждержавних та регіональних програм використання і охорони вод,
відтворення водних ресурсів;
наявності та
додержання умов дозволів, установлених нормативів гранично допустимого скидання
забруднюючих речовин, лімітів забору і використання води та скидання
забруднюючих речовин;
наявності плану
локалізації та ліквідації розливів забруднюючих речовин;
права державної
власності на води;
ведення
водокористувачами обліку забору та використання вод, здійснення контролю за
якістю і кількістю скинутих у водні об’єкти зворотних вод і забруднюючих
речовин та за якістю води водних об’єктів у контрольних створах, а також
подання відповідним органам звітів;
дотримання
встановленого режиму господарської діяльності у зонах санітарної охорони джерел
питного та господарсько-побутового водопостачання, водоохоронних зонах,
прибережних захисних смугах, смугах відведення та берегових смугах водних
шляхів, очисних та інших водогосподарських споруд і технічних пристроїв;
здійснення
водокористувачами заходів із запобігання забрудненню водних об’єктів стічними
(дощовими, сніговими) водами, що відводяться з їх території;
здійснення заходів з
економного використання водних ресурсів;
використання води
(водних об’єктів) відповідно до цілей та умов їх надання водокористувачам;
здійснення погоджених
у встановленому порядку технологічних, лісомеліоративних, гідротехнічних та
інших заходів щодо охорони вод від вичерпання, поліпшення їх стану, а також
припинення скидання забруднених зворотних вод (стічні, шахтні, кар’єрні,
дренажні води), баластних та лляльних вод;
проведення робіт,
пов’язаних із ліквідацією наслідків аварій, які можуть спричинити погіршення
якості води;
дотримання екологічних
вимог під час проектування, розміщення, будівництва нових і реконструкції
діючих підприємств, споруд та інших об’єктів;
здійснення заходів,
пов’язаних із запобіганням шкідливій дії води і ліквідацією її наслідків;
дотримання регламентів
скидання промислових забруднених стічних чи шахтних, кар’єрних, рудникових вод
з накопичувачів, норм і правил експлуатації технологічних водойм
(ставки-охолоджувачі теплових і атомних станцій, рибоводні ставки,
ставки-відстійники та інші);
4) про охорону
атмосферного повітря, зокрема щодо:
виконання
загальнодержавних, галузевих або регіональних природоохоронних програм;
наявності та
додержання умов дозволів на викиди забруднюючих речовин;
забезпечення
безперебійної ефективної роботи і підтримання у справному стані споруд,
устаткування та апаратури для очищення викидів забруднюючих речовин;
додержання нормативів
у галузі охорони атмосферного повітря;
додержання екологічних
показників нафтопродуктів (бензину автомобільного та дизельного палива), які
реалізуються шляхом оптової та роздрібної торгівлі суб’єктами господарювання;
порядку провадження
діяльності, спрямованої на штучні зміни стану атмосфери і атмосферних явищ у
господарських цілях;
надання своєчасної,
повної та достовірної інформації про стан атмосферного повітря, визначення
видів і обсягів забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря;
5) про охорону,
захист, використання та відтворення лісів, зокрема щодо:
законності вирубки,
ушкодження дерев і чагарників, знищення або ушкодження лісових культур, сіянців
або саджанців у лісових розплідниках і на плантаціях, а також молодняку
природного походження й самосівів на площах, призначених під лісовідновлення;
повноти та законності
здійснених заходів щодо відтворення лісів, зокрема цінними та рідкісними
породами дерев, породами, притаманними відповідному регіону, та повноти заходів
з догляду за лісовими культурами на землях, призначених під відновлення лісу;
раціонального та
невиснажливого використання лісових ресурсів;
добування продуктів
лісу та використання лісових ресурсів;
здійснення комплексу
необхідних заходів захисту для забезпечення охорони лісів від пожеж, незаконних
рубок, шкідників і хвороб, пошкодження внаслідок антропогенного та іншого
шкідливого впливу, застосування пестицидів і агрохімікатів у лісовому
господарстві та лісах;
використання полезахисних
лісосмуг, водоохоронних і захисних лісових насаджень;
заготівлі деревини в
порядку рубок головного користування та здійснення лісогосподарських заходів;
експлуатації нових і
реконструйованих підприємств, цехів, агрегатів, транспортних шляхів, магістральних
трубопроводів, комунальних та інших об’єктів, не забезпечених обладнанням, що
запобігає шкідливому впливу на стан і відтворення лісів;
збереження корисної
для лісу фауни;
6) про раціональне
використання, відтворення і охорону об’єктів тваринного світу, зокрема щодо:
регулювання
чисельності диких тварин;
використання і
відтворення рідкісних та таких, що перебувають під загрозою зникнення, видів
тварин, занесених до Червоної книги України;
утримання та
розведення диких тварин, які перебувають у стані неволі або в напіввільних
умовах;
наявності документів,
що підтверджують законність набуття диких тварин, у тому числі тих, що занесені
до Червоної книги України;
наявності дозвільних
документів на утримання та розведення диких тварин;
охорони середовища перебування,
шляхів міграції, переселення, акліматизації і схрещування диких тварин;
ввезення в Україну і
вивезення за її межі об’єктів тваринного світу та знарядь їх добування;
захисту диких тварин
від жорстокого поводження;
законності набуття у
приватну власність об’єктів тваринного світу;
7) про охорону,
використання і відтворення риби та інших водних живих ресурсів;
зариблення, здійснення
контрольного вилову, акліматизації, рибництва, утримання і відтворення у неволі
чи напіввільних умовах з комерційною та іншими цілями;
меліоративного вилову
малоцінних і хижих риб, шкідливих водних організмів;
достовірності звітних
даних про обсяги використання рибних та інших водних живих ресурсів;
охорони, використання,
відтворення риби та інших водних живих ресурсів у виключній (морській)
економічній зоні України;
дотримання міжнародних
договорів України в галузі регулювання риболовства;
штучного розведення,
вирощування риби, інших водних живих ресурсів та їх використання в спеціальних
товарних рибних господарствах;
порядку та умов
здійснення промислового, любительського, спортивного, наукового рибальства на
водних об'єктах України;
забезпечення
рибозахисним обладнанням водозабірних споруд;
проведення
рибозахисних заходів на водозабірних та інженерних спорудах меліоративних
систем та вивчення технічного стану рибозахисного обладнання;
8) щодо наявності
дозволів, лімітів та квот на спеціальне використання природних ресурсів,
дотримання їх умов;
9) про охорону,
утримання і використання зелених насаджень;
10) про використання,
охорону і відтворення об’єктів рослинного світу;
11) щодо дотримання
правил створення, поповнення, зберігання, використання та державного обліку
зоологічних, ботанічних колекцій і торгівлі ними;
12) з питань
дотримання положень Конвенції про
міжнародну торгівлю видами дикої фауни і флори, що перебувають під загрозою
зникнення (CITES);
13) під час ведення
мисливського господарства та здійснення полювання;
14) про збереження
об’єктів рослинного та тваринного світу, занесених до Червоної та Зеленої книг
України, формування, збереження і використання екологічної мережі;
15) про охорону і
використання територій та об’єктів природно-заповідного фонду, зокрема щодо:
додержання режиму територій
та об’єктів природно-заповідного фонду;
наявності лімітів і
дозволів на спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та
об’єктів природно-заповідного фонду та дотримання їх обсягів, відтворення
природних ресурсів на території природно-заповідного фонду;
16) з питань
поводження з відходами, зокрема щодо:
дотримання вимог
документів дозвільного характеру на здійснення операцій у сфері поводження з
відходами;
складення і ведення
реєстру об’єктів утворення, оброблення та утилізації відходів, реєстру місць
видалення відходів;
перевезення
небезпечних відходів територією України та транскордонних перевезень відходів;
збирання, перевезення,
зберігання, оброблення, утилізації, знешкодження, видалення, захоронення
відходів (у тому числі недопущення змішування та захоронення відходів, які
можуть бути утилізовані);
ведення первинного
обліку кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються,
перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та
видаляються, подання відповідної статистичної звітності в установленому порядку
та паспортизації таких відходів;
дотримання вимог
нормативно-технічної та технологічної документації, погодженої в установленому
порядку, під час виробництва продукції (крім дослідних зразків) з відходів чи з
їх використанням;
дотримання правил і
режиму експлуатації установок, виробництв з оброблення та утилізації відходів;
дотримання вимог
екологічної безпеки під час транспортування, зберігання, використання,
знешкодження та захоронення хімічних засобів захисту рослин, мінеральних
добрив, токсичних речовин і відходів;
своєчасного та повного
здійснення заходів із захисту земель від засмічення та забруднення відходами;
погодження схем
санітарного очищення населених пунктів;
17) у сфері хімічних джерел
струму в частині забезпечення екологічної безпеки виробництва хімічних джерел
струму та утилізації відпрацьованих хімічних джерел струму, ведення обліку
обсягів накопичення відпрацьованих хімічних джерел струму та передачі їх для
утилізації;
18) щодо дотримання
вимог реєстрації в суднових документах операцій із шкідливими речовинами та
сумішами, баластними та лляльними водами;
19) щодо дотримання
заходів біологічної і генетичної безпеки стосовно біологічних об’єктів
природного середовища під час створення, дослідження та практичного
використання генетично модифікованих організмів у відкритій системі.
3. Проводить перевірки
(у тому числі документальні) із застосуванням інструментально-лабораторного
контролю, складає відповідно до законодавства акти за результатами здійснення
державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства з питань, що
належать до її компетенції, надає обов’язкові до виконання приписи щодо
усунення виявлених порушень вимог законодавства та здійснює контроль за їх
виконанням, здійснює лабораторні вимірювання (випробування).
4. Здійснює державний
ринковий нагляд у межах сфери своєї відповідальності.
5. Надає
територіальним органам центральних органів виконавчої влади, місцевим органам
виконавчої влади, органам місцевого самоврядування приписи щодо зупинення дії
чи анулювання в установленому законодавством порядку дозволів, ліцензій,
сертифікатів, висновків, рішень, лімітів, квот, погоджень, свідоцтв на
спеціальне використання природних ресурсів, викиди і скиди забруднюючих речовин
у навколишнє природне середовище, поводження з небезпечними хімічними
речовинами, транскордонне переміщення об’єктів рослинного і тваринного світу (у
тому числі водних живих ресурсів), а також щодо встановлення нормативів
допустимих рівнів шкідливого впливу на стан навколишнього природного
середовища;
вносить до
відповідного органу ліцензування подання про позбавлення ліцензіата права на
провадження виду господарської діяльності.
6. Звертається до суду
із позовом щодо обмеження чи зупинення діяльності підприємств і об’єктів
незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація
здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного
середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів
гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів
скидів забруднюючих речовин.
7. Розраховує розмір
шкоди, збитків і втрат, заподіяних внаслідок порушення законодавства з питань,
що належать до її компетенції.
8. Вживає в
установленому порядку заходів досудового врегулювання спорів, виступає
позивачем та відповідачем у судах.
9. Вживає відповідно
до закону заходів щодо припинення самовільного користування надрами та забудови
площ залягань корисних копалин з порушенням установленого порядку.
10. Здійснює розгляд
звернень громадян, підприємств, установ та організацій з питань, пов’язаних з
її діяльністю.
11. Складає протоколи
про адміністративні правопорушення та розглядає справи про адміністративні
правопорушення, накладає адміністративні стягнення у випадках, передбачених
законом.
12. Вносить у
встановленому порядку Голові Держекоінспекції пропозиції щодо: видачі,
зупинення дії чи анулювання в установленому законодавством порядку дозволів,
ліцензій, сертифікатів, висновків, рішень, лімітів, квот, погоджень, свідоцтв
на спеціальне використання природних ресурсів, викиди і скиди забруднюючих
речовин у навколишнє природне середовище, поводження з небезпечними хімічними
речовинами, транскордонне переміщення об’єктів рослинного і тваринного світу (у
тому числі водних живих ресурсів), а також щодо встановлення нормативів
допустимих рівнів шкідливого впливу на стан навколишнього природного
середовища.
13. Вносить у
встановленому порядку територіальним органам центральних органів виконавчої
влади, місцевим органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування
вимоги щодо приведення у відповідність із законодавством прийнятих ними рішень
у сфері охорони навколишнього природного середовища, використання, відтворення
та охорони природних ресурсів.
14. Бере участь у
формуванні державного замовлення на підготовку фахівців у відповідній сфері.
15. Забезпечує
інформування громадськості про реалізацію державної політики з питань, що
належать до її компетенції.
16. Виконує у межах
повноважень функції з управління об'єктами державної власності, що належать до
сфери її управління.
17. Здійснює інші
повноваження, визначені законом.
Інспекція для
виконання покладених на неї завдань має право:
1) залучати у
встановленому порядку до виконання окремих робіт, участі у вивченні окремих
питань учених і фахівців, працівників органів виконавчої влади, органів
місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій (за погодженням з
їх керівниками);
2) залучати
працівників правоохоронних органів до здійснення заходів з державного нагляду
(контролю) з питань, що належать до її компетенції;
3) одержувати
безоплатно від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування,
підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності та їх посадових
осіб, а також громадян та їх об’єднань інформацію, документи і матеріали,
необхідні для виконання покладених на неї завдань;
4) скликати наради,
утворювати комісії, робочі та експертні групи, проводити відповідно до
законодавства наукові конференції, семінари з питань, що належать до її
компетенції;
5) користуватися
безоплатно інформаційними базами даних державних органів, державною системою
урядового зв’язку та іншими технічними засобами;
6) зупиняти
транспортні (в тому числі плавучі) засоби та проводити їх огляд та огляд
знарядь добування об’єктів рослинного та тваринного світу (в тому числі риби та
інших водних живих ресурсів) у місцях їх добування, зберігання, перероблення та
реалізації;
7) вилучати в
установленому порядку в осіб знаряддя добування об’єктів тваринного світу (в
тому числі водних живих ресурсів), транспортні (в тому числі плавучі) засоби,
обладнання та предмети, що є знаряддям добування об’єктів тваринного світу (в
тому числі риби та інших водних живих ресурсів), незаконно добуті природні
ресурси і продукцію, що з них вироблена, а також відповідні документи
(ліцензії, дозволи тощо);
8) здійснювати
відповідно до закону фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку, зокрема з
літальних апаратів та із застосуванням космічних технологій, як допоміжний
засіб для запобігання та розкриття порушень законодавства, здійснення нагляду
(контролю) за додержанням якого належить до її повноважень;
9) здійснювати відбір
проб та інструментально-лабораторні вимірювання показників складу та властивостей
викидів стаціонарних джерел забруднення атмосферного повітря, вод лляльних,
баластних, зворотних, поверхневих, морських, вимірювання показників складу та
властивостей підземних вод у пробах із спостережувальних свердловин на
об’єктах, що обстежуються; вимірювання показників складу та властивостей
викидів пересувних джерел забруднення атмосферного повітря та екологічних
показників нафтопродуктів (бензину автомобільного і дизельного палива), які
реалізуються шляхом оптової та роздрібної торгівлі суб’єктами господарювання;
10) проводити
перевірку стану організації та здійснення виробничого контролю за дотриманням
суб’єктами господарювання нормативів гранично допустимих викидів забруднюючих
речовин, за здійсненням інструментально-лабораторних вимірювань параметрів
викидів забруднюючих речовин із стаціонарних і пересувних джерел та
ефективності роботи газоочисних установок, за дотриманням установлених
нормативів гранично - допустимого скидання забруднюючих речовин, за якістю і
кількістю скинутих у водні об’єкти зворотних вод і забруднюючих речовин та за
якістю води об’єктів у контрольних створах і перевірку дотримання правил
визначення якості вод;
11) проводити
лабораторний аналіз стану забруднення земель, у тому числі радіоактивний, у
зонах безпосереднього впливу викидів і скидів підприємствами забруднюючих
речовин, а також у разі виникнення аварій та надзвичайних ситуацій;
12) викликати громадян
та посадових осіб органів державної влади, інших державних органів, органів
місцевого самоврядування для одержання усних та письмових пояснень у зв’язку з
порушенням ними вимог законодавства з питань, що належать до її компетенції;
13) здійснювати
збирання, обробку та проводити аналіз інформації щодо дотримання вимог
законодавства з питань, що належать до її компетенції;
14) безперешкодно
обстежувати в установленому законодавством порядку підприємства, установи та
організації під час здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням
вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища,
охорони земель, надр;
15) доставляти осіб,
які вчинили порушення вимог законодавства з питань, що належать до її
компетенції, до правоохоронних органів, органів Держприкордонслужби або
виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, якщо особу порушника
неможливо встановити на місці вчинення правопорушення;
16) передавати
правоохоронним органам матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки
кримінального правопорушення.